Trygghetslarm, ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningTrygghetslarm beviljas som bistånd enligt Socialtjänstlagen kap. 4 § 1. Larmet är till för dig som av någon anledning behöver kalla på personal för att få stöd eller hjälp. Du kan larma dygnet runt. När du trycker på larmknappen går larmet till en trygghetscentral. De i sin tur meddelar hemtjänsten att du har larmat.
När du får ett trygghetslarm monteras även ett digitalt dörrlås på din dörr. Det syns inte från utsidan och det blir inte någon åverkan på dörren. Kommunen står för kostnaden för lås och montering. Du lämnar en nyckel i reserv när vi installerar larmet, som förvaras i ett låst säkerhetsskåp.
Personalen kommer i första hand att använda sina arbetstelefoner för att låsa upp och låsa men kan även komma att behöva använda nyckel i undantagsfall. Du själv använder din egen nyckel precis som vanligt.
Installation av larmet kostar 500 kr (engångssumma). Avgiften för trygghetslarmet är inkomstprövat och man betalar som högst 370 kr/månad (2023). Vid två användare i samma hushåll är månadskostnaden 555 kr/månad (2023).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Andra uppgifter
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade
Lagringstid
- Uppgifterna lagras under den tid sökanden har sitt trygghetslarm. Därefter lagras uppgifterna i ytterligare 5år.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till kommunens dataskyddsombud. Nås enklast på dataskyddsombud@mariestad.se, dataskyddsombud@toreboda.se eller dataskyddsombud@gullspang.se. Det går också att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMYs hemsida (IMY, Integritetsskyddsmyndigheten https://imy.se/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
Biståndshandläggare
trygghetslarm@toreboda.se
0506-180 00