Trygghetslarm, ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Trygghetslarm beviljas som bistånd enligt Socialtjänstlagen kap. 4 § 1. Larmet är till för dig som av någon anledning behöver kalla på personal för att få stöd eller hjälp. Du kan larma dygnet runt. När du trycker på larmknappen går larmet till en trygghetscentral. De i sin tur meddelar hemtjänsten att du har larmat. 

När du får ett trygghetslarm monteras även ett digitalt dörrlås på din dörr. Det syns inte från utsidan och det blir inte någon åverkan på dörren. Kommunen står för kostnaden för lås och montering. Du lämnar en nyckel i reserv när vi installerar larmet, som förvaras i ett låst säkerhetsskåp.

Personalen kommer i första hand att använda sina arbetstelefoner för att låsa upp och låsa men kan även komma att behöva använda nyckel i undantagsfall.  Du själv använder din egen nyckel precis som vanligt.

Installation av larmet kostar 500 kr (engångssumma). Avgiften för trygghetslarmet är inkomstprövat och man betalar som högst 370 kr/månad (2023). Vid två användare i samma hushåll är månadskostnaden 555 kr/månad (2023).

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa